Wat is de title tag?
Het title element is één van de belangrijkste elementen op een webpagina en wordt weergegeven in de zoekresultaten. Omdat het tegelijk een directe ranking factor is, maar ook impact kan hebben op je doorklik ratio vanuit Google (CTR).
Een title tag is niet hetzelfde als een title attribuut van een ander HTML element.
De title tag plaatst je in de HTML <head> en ziet er als volgt uit:
<title> Wat is een title tag? - Nodeyn </title>
Optimaliseren van je title
Omdat het een directe ranking factor is wil je je belangrijkste zoekterm voor die pagina in de title verwerken. Vaak wordt de zoekterm zo ver mogelijk naar voren geplaatst, en wordt de title afgesloten met de naam van de website of bedrijf.
Google kan ervoor kiezen om niet jouw gekozen title te gebruiken voor weergave in de zoekresultaten. Als de title volgens Google niet goed aansluit bij de zoekopdracht of pagina content kan deze herschreven worden.
Voor rankings wordt niet de herschreven versie gebruikt, maar de tekst van de originele title.
Je title heeft ook invloed op de CTR. Dus wil je ervoor zorgen dat mensen op jouw zoekresultaat klikken zal je title beschrijvend moeten zijn en die klik verdienen.
Om meer klikken te krijgen kan je creatief met je copy omgaan:
- tijd gericht:
- datum
- maand
- jaartal
- seizoen
- woorden die een actie beschrijven:
- klik
- koop
- bekijk
- bezoek
- inspelen op emotie:
- gratis
- korting
- tijdelijk
- speciale tekens gebruiken:
- !
- *
- #
- &
- %
- emoji’s
- (worden lang niet allemaal / altijd getoond)
Title aanpassingen controleren
De title tag wil je aanpassen nadat je hebt bepaald of het een beperkende factor is op je rankings en CTR. Als dat zo is en je gaat aanpassingen maken wil je ook zien wat dat heeft opgeleverd.
Om hierachter te komen kan je Search Console gebruiken. Als eerste wil je na aanpassen van een title tag de pagina opnieuw indienen in Search Console en een verzoek tot indexeren indienen.
Vaak zie je al in korte tijd de verandering in de zoekresultaten. En een eventuele positiewijziging.
Dit zal fluctueren en moet je dus samen met de CTR monitoren. Dan kan je bij negatieve resultaten snel terug naar de vorige situatie.