Door Dennis 

september 2, 2020

Wat is een lead magnet?

Een lead magnet is een ‘magneet’ om leads te krijgen. Klinkt suf, maar is tof. Wat je eigenlijk wilt is een e-mailadres. Eventueel aangevuld met een naam of andere gegevens.

Hoe krijg je dat voor elkaar? Door een lead magnet te gebruiken.

Een lead magnet ruil je voor een e-mailadres. Wat maakt van een lead magnet nou een goede lead magnet?

De lead magnet:

  • Speelt in op een specifiek probleem.
    Jouw doelgroep heeft een probleem en jouw lead magnet verhelpt dat probleem.
    Key hierin is specifiek. Dus niet een boekwerk over honden, katten en gorilla’s.
    Maar: In drie stappen je hond afleren om te blaffen als de deurbel gaat.
  • Leest lekker weg.
    Het moet geen boekwerk zijn. Zie het voorbeeld hiervoor. Als dat 109 stappen zouden zijn gaat niemand het doornemen.
  • Moet laten zien dat jij kennis van je vak hebt.
    Het moet kloppen, niet vol met fouten zitten en ook niet te gemakkelijk zijn.

Waarom heb je een lead magnet nodig?

Als je een bedrijf hebt heb je klanten nodig. Het maakt niet uit of je een lokale groenteboer bent of dat je de grootste e-commerce website van Nederland bent.

Maar stel eens voor dat jij nog nooit iets op die grote e-commerce website hebt gekocht. Dan ben jij er nog geen klant. Misschien heb je op die site nog geen product gezien die jij wilt hebben. Of heb je bepaalde bezwaren. Vind je de prijs te hoog?

Stel je bezoekt die website en in ruil voor je e-mailadres krijg je 10% korting. Toch maar invullen, want korting.

Nu ben jij een lead. En kan die e-commerce partij van jou een klant maken.

Dus waarom heb je leads nodig? Juist, om er klanten van te maken..

21 voorbeelden van lead magnets

Om inspiratie op te doen voor jouw bedrijf heb ik hier een lijst met 21 mogelijke lead magnets voor je. Kies wat bij je past. Of nog beter, kies wat bij jouw ideale klant past.

E-book

Eén van de meest gebruikte lead magnets is het e-book. Maar altijd goed ingezet. Een e-book is vaak lang, te lang. En dan schiet het zijn doel voorbij. Hij blijft in de map 'Downloads' staan. Je kan een e-book gebruiken, maar maak het dan een e-bookje. Net even iets korter dan 

Checklist

Checklists doen het over het algemeen goed. Ze zijn specifiek en niet te lang. Ze worden gebruikt om bepaalde stappen te doorlopen of om problemen op te lossen. Ik heb er meerdere, waaronder een On-Page SEO Checklist.

Whitepaper

Wordt vaak verward met een e-book. Het verschil tussen een whitepaper en e-book is dat de whitepaper wat formeler is. Vaak onderbouwd door data of onderzoek(en). En meestal ook wat korter dan een e-book.

Case Study

Case Study's verpakt in een mooie pdf worden weleens aangeboden in ruil voor een e-mailadres. Al moet je natuurlijk niet al je cases zo verbergen. Maar heb je specifieke cases dan kun je ze toevoegen als lead magnet.

Quiz (Funnel)

Quizzes. Het internet staat er vol van. Waarschijnlijk heb je er verschillende voorbij zien komen op Facebook. 'Welk Disney figuur ben jij?' Dat zijn leuke quizzes om je social media bereik te vergroten. Zeker als je in de entertainment zit.

Maar de meer serieuze quizzen zijn goud waard:

  • informatie verkrijgen vanuit je doelgroep,
  • direct segmenteren op basis van de antwoorden,
  • een specifiek aanbod doen op basis van de antwoorden

zijn zomaar een aantal voordelen van quizzen. Daarna kun je ze via e-mail gerichte content sturen. Dus heb je een grotere kans dat het daadwerkelijk gelezen wordt. En dat mensen vanuit je mails doorklikken naar je website.

Post als PDF

Als je een lang artikel hebt kun je aanbieden om hem ook als pdf door te sturen. Zo krijgt je bezoeker een naslagwerk en jij een e-mailadres.

Mini training

Een mini training kun je verpakken in een stel e-mails die je via je autoresponder doorstuurt. Zo kun je een introductie in een bepaald product of dienst geven. '5-daagse CRM introductietraining' of, 'Leer de basisbeginselen van koken in een week'. 

Dan stel je je autoresponder in op een serie van 5 / 7 e-mails die je dagelijks verstuurd. En aan het einde van de rit kun je diegene met de beste interactie doorsturen naar een speciaal aanbod.

Cheatsheet

Heeft wat weg van een checklist. Maar dan anders. Een aantal reminders die vaak op een enkele pagina staan. Ze zijn vaak handig om uit te printen en op je bureau neer te leggen.

Check voorbeelden van Cheat Sheets in Google

Template

Maakt jouw doelgroep veelvuldig gebruik van Word, Excel of Powerpoint (of de Google varianten daarvan)? Dan kun je een template delen met ze. Kan trouwens ook een Photoshop template zijn natuurlijk.

Als jij in de presentatie business zit dan heb je waarschijnlijk wel goede Powerpoint voorbeelden. In de boekhouding of administratie? Excel sheets doen het altijd goed. Social media? Een Photoshop template met de juiste formaten voor posten op Facebook, LinkedIn en Hyves zijn relevant voor je doelgroep.

Webinar

Persoonlijk kan ik geen webinar meer zien. 'In het volgende webinar vertel ik je alles over'... Maar ze werken goed. Hoge opt-in ratio's. En je kunt in een uur een hoop vertellen plus daarna een speciaal éénmalig aanbod doen.

Audiobestand

Een audiobestand waarin jij spreekt en uitleg over een bepaald onderwerp geeft. Of meer een podcast idee. Ik kom ze niet heel vaak tegen als lead magnet, maar gezien de specificiteit en een persoonlijke touch heb je een hoge kans op veel inschrijvingen.

Videobestand

Een uitleg op video. Nog persoonlijker dan een audiobestand en nog meer mogelijkheden om uitdieping van een onderwerp te creëren. Hierin kun je je scherm delen en een presentatie erbij houden. Hierin kan je je autoriteit goed naar voren laten komen.

Kalender

Een downloadbare kalender. Goed voor social media bijvoorbeeld: alle dagen die een speciale betekenis vormen. Zodat jouw doelgroep hier zijn content op in kan laten spelen. 

Kortingscode

De meest gebruikte lead magnet in e-commerce. 'Schrijf je in en ontvang 10% korting op je eerste bestelling'. Werkt goed. Kan natuurlijk ook gebruikt worden voor diensten. Of als je een 'offline' bedrijf hebt. Online leads verzamelen die offline bij jou de kortingsbon moeten inleveren.

Weggeef actie

Weggeef acties op Facebook doen het vaak goed. 'Deel je foto en maak kans op' bijvoorbeeld. 

Gratis hoofdstuk

Ik lees zelf veel boeken. En ik zie regelmatig nieuwe boeken aangekondigd worden. En schrijf ik mezelf in voor een reminder als het boek uitkomt. Maar meestal doe ik dat als er alvast een voorbeeld uit het boek toegestuurd wordt. Vaak is dat alvast een hoofdstuk.

Gratis + verzenden

Overgewaaid vanuit Amerika: de 'Free + Shipping Funnel'. Vaak in combinatie met een boek. Russel Bronson van Clickfunnels heeft er veel klanten uitgehaald. Het komt erop neer: je hebt een boek geschreven en die wil je gratis weggeven. Iemand betaald alleen maar voor de verzendings- en administratiekosten te betalen. Als je er gebruik van gaat maken, let dan goed kop hoe je het brengt. Want veel mensen lezen alleen het woordje 'gratis' en gaan dan hele discussies aan.

Online tool

Online marketing bureau's gebruiken vaak een online tool: je vult je website adres en je e-mail in en je krijgt een rapportje toegestuurd met wat allemaal fout is. Als leadgeneratie tool kunnen ze goed werken. Alleen vind ik zelf de rapporten veel te oppervlakkig.

De online tool kan ook een calculator zijn. Ben je een personal trainer? Dan kun je mensen laten berekenen welke voedingswaarde ze nodig hebben bijvoorbeeld.

Strategiesessie

Aan de telefoon worden vaak de beste deals gesloten. Nu kun je lukraak iedereen koud gaan bellen. Of je zorgt dat prospects jou vragen om ze te bellen. Bijvoorbeeld door ze een gratis strategiesessie te geven. Of stel je bent een business coach: dan vraag je ze om een vragenlijst in te vullen en ga je een aantal van die vragen met ze doornemen om ze ergens beter in te laten worden.

Gratis trial

Laat je bezoekers kennismaken met jouw software door ze een gratis trial aan te bieden. Hierdoor krijg je de juiste gegevens en laat je zien wat jouw software voor ze kan betekenen.

Proefles

Ook een gratis proefles is een vorm van een lead magnet. Jij zorgt dat je de gegevens krijgt van mensen die nog geen lid zijn van je sportschool / personal training. Tijdens de proefles laat je jouw toegevoegde waarde zien.

Wat nu?

Oke, dus je hebt nu een lijst gezien met 21 mogelijkheden voor een lead magnet. Nu is het tijd om die handjes uit de mouwen te stropen en aan de slag te gaan. Kies één of twee lead magnets en ga ermee aan de slag.

Werk ze uit tot iets concreets en biedt ze aan op je website en social media. Koppel het geheel aan je e-mail marketing tool en maak van je leads klanten.

Heb je vragen, wil je sowieso reageren of heb je hulp nodig? Laat het me dan weten of vul het formulier hieronder in.

About the author 

Dennis

Hey ik ben Dennis. Vader van Noah & Deyn (nodeyn). Daarnaast ben ik online marketeer en dag en nacht bezig met SEO, SEA, Funnels en Facebook Ads.

Laat een reactie achter:

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}