Google heeft een grote wijziging doorgevoerd in de zoekresultaten pagina's (SERP’s). Het gaat om de Featured Snippets en het de-dupliceren van de zoekresultaten.
Maar eerst:
Wat zijn Featured Snippets
Een Featured Snippets is het antwoord op een zoekopdracht en staat boven de organische resultaten in Google op positie 0.
Voorbeeld:
Hieronder zie je een voorbeeld van een Featured Snippet bij de zoekopdracht ‘zoekmachineoptimalisatie’:
De Featured Snippet bestaat uit een antwoord dat direct vanuit een pagina uit de top 10 wordt gehaald. In het voorbeeld hierboven bestaat de snippet uit:
- Het antwoord in tekstvorm (<p> tag)
- De link van de pagina waar het antwoord gevonden is
- De metatitle van de pagina
- Een afbeelding (deze hoeft niet van dezelfde pagina te komen)
De update
Voorheen was het zo dat de zoekresultatenpagina bestond uit maximaal 10 resultaten (organisch) en de Featured Snippet, als deze er was, zou resultaat 11 zijn. Of, zoals vaker genoemd, het positie 0 resultaat.
Als je dus een Featured Snippet had dan kwam je tweemaal voor in de zoekresultatenpagina: éénmaal met de Featured Snippet en éénmaal met de pagina in de ‘normale’ zoekresultaten.
De update zorgt dat je maar éénmaal in de zoekresultaten staat: óf met de Featured Snippet óf met een normale link.
De resultatenpagina heeft nu dus maximaal 10 organische links:
- Eén Featured Snippet
- Maximaal 9 organische links
óf:
- Geen Featured Snippet
- 10 Organische links
Het dubbele resultaat is uit de eerste pagina verdwenen.
De update is al voor 100% doorgevoerd, wereldwijd. Dit is bevestigd door Danny Sullivan: Google’s Search Liaison: