Wat is een lead magnet?
Een lead magnet is een ‘magneet’ om leads te krijgen. dat Klinkt misschien suf, maar is eigenlijk heel tof. Want het zorgt voor een nieuw e-mailadres op jouw maillinglijst. Eventueel aangevuld met een naam of andere gegevens. Leads zijn namelijk potentiële klanten. Vanaf het moment dat ze op jouw call to action klikken en op je nieuwsbrief inschrijven kun jij ze e-mailen met informatie over jouw product of dienst.
Alleen moet je niet de fout maken om continue in je mails je product of dienst te promoten. Nee! Je moet waarde leveren. Geef mensen informatie waar ze iets aan hebben. Maak trouwens ook niet de fout om van je nieuwsbrief een nieuwsbrief te maken. Elke week een berichtje over hoe tof je bedrijf is, welk bedrijfsuitje je gepland hebt en hoeveel koppen koffie jullie drinken is niet tof. Je nieuwsbrief moet niet over jouw gaan, maar over je potentiële klanten.
Hoe krijg je dat voor elkaar? Het genereren van leads doe je door gebruik te maken van een gratis lead magnet. Deze stop je op je pagina's achter een call to action. Hierdoor gebruik je jouw website niet meer als online visitekaartje, maar als marketing machine!
Je ruilt je lead magnet voor voor een e-mailadres. Omdat je vraagt om iets persoonlijks dus moet je zorgen dat je lead magnet van waarde is.
Wat maakt van een lead magnet nou een goede lead magnet?
De lead magnet:
- Speelt in op een specifiek probleem.
Jouw doelgroep heeft een probleem en jouw lead magnet is een oplossing voor dat probleem.
Key hierin is specifiek. Dus niet een boekwerk over honden, katten en gorilla’s.
Maar: In drie stappen je hond afleren om te blaffen als de deurbel gaat. - Leest lekker weg.
Het moet geen boekwerk zijn. Zie het voorbeeld hiervoor. Als dat 109 stappen zouden zijn gaat niemand het doornemen. - Moet laten zien dat jij kennis van je vak hebt.
Het moet kloppen, niet vol met fouten zitten en ook niet te gemakkelijk zijn.
Waarom heb je een lead magnet nodig?
Jouw bedrijf bedrijf heeft klanten nodig. Het maakt niet uit of je een lokale groenteboer bent of dat je de grootste e-commerce website van Nederland bent met tig duizend producten.
Maar stel dat jij nog nooit iets op die grote e-commerce website hebt gekocht. Dan ben jij er nog geen klant. Misschien heb je op die site nog geen product gezien die jij wilt hebben. Of heb je bepaalde bezwaren. Vind je de prijs te hoog?
Stel je bezoekt die website en in ruil voor je e-mailadres krijg je 10% korting. Toch maar invullen, want korting.
Nu ben jij een lead. En kan die e-commerce partij van jou een klant maken.
Dus waarom heb je leads nodig? Juist, om er klanten van te maken..
Waarom richt je je dan niet op een directe sale? Omdat dat het moeilijkste is om te bereiken. Mensen bezoeken je website, lezen je content en bekijken welke producten of diensten je verkoopt. Een heel klein deel van die mensen heeft hoge nood. Dat wilt zeggen dat alleen zij een snelle beslissing maken. Maar het overgrote deel van de bezoekers heeft dat niet. Die hebben jouw product of dienst nog niet nodig. Maar zijn nog in overweging.
Voordat ze van je site afgaan en nooit meer terugkomen wil je wel hun contactgegevens. Want als ze niet terugkomen en zelf naar de contactpagina gaan hoor je nooit meer iets van ze. Maar als ze je hun e-mailadres geven dan heb je een reden om weer contact met ze op te nemen.
Hier komt de lead magnet om de hoek kijken. Op je website zorg je voor een 'lead page'. Waar bezoekers hun e-mailadres moeten invullen in ruil voor de lead magnet. Nu is zorgen voor verkeer naar die lead page. Via externe kanalen door middel van advertising. En natuurlijk vanuit je website, door gebruik te maken van popups en bars.
Je gebruikt de e-mailadressen in je favoriete Autoresponder, bijvoorbeeld MailChimp. Voor grote B2B partijen met lange lead- en sales-flows is een koppeling met CRM een goede optie. Afhankelijk van de mogelijkheden die je nodig hebt is Hubspot een hele bekende.
21 voorbeelden van lead magnets
Om inspiratie op te doen voor jouw bedrijf heb ik hier een lijst met 21 voorbeelden van mogelijke lead magnets voor je. Kies wat bij je past. Of nog beter, kies wat bij jouw ideale klant past.
E-book
Eén van de meest gebruikte lead magnets is het e-book. Maar altijd goed ingezet. Een e-book is vaak lang, te lang. En dan schiet het zijn doel voorbij. Hij blijft in de map 'Downloads' staan. Je kan een e-book gebruiken, maar maak het dan een e-bookje. Een rapport van enkele pagina's content die op een specifiek punt ingaan.
Checklist
Checklists doen het over het algemeen goed. Ze zijn specifiek en niet te lang. Ze worden gebruikt om bepaalde stappen te doorlopen of om problemen op te lossen. Ik heb er meerdere, waaronder een On-Page SEO Checklist.
Mijn On-Page SEO Checklist
Heel handig als je met je website aan de slag wilt gaan. Hiermee optimaliseer je je pagina's en blogs zodat ze meer kans hebben op goede rankings. Kan je gelijk je lead magnet promoten!
Whitepaper
Wordt vaak verward met een e-book. Het verschil tussen een whitepaper en e-book is dat de whitepaper wat formeler is. Vaak onderbouwd door data of onderzoek(en). En deze is meestal ook wat korter dan een e-book.
Case Study
Case Study's verpakt in een mooie pdf worden weleens aangeboden in ruil voor een e-mailadres. Al moet je natuurlijk niet al je cases zo verbergen. Maar zijn ze heel specifiek en waardevol als losse content dan kun je ze toevoegen als lead magnet.
Quiz (Funnel)
Quizzes. Het internet staat er vol van. Waarschijnlijk heb je er verschillende voorbij zien komen op Facebook. 'Welk Disney figuur ben jij?' Dat zijn leuke quizzes om je social media bereik te vergroten. Zeker als je in de entertainment zit.
Maar de meer serieuze quizzen zijn goud waard:
- informatie verkrijgen vanuit je doelgroep,
- direct segmenteren op basis van de antwoorden,
- een specifiek aanbod doen op basis van de antwoorden
zijn zomaar een aantal voordelen van quizzen. Daarna kun je ze via e-mail gerichte content sturen. Dus heb je een grotere kans dat het daadwerkelijk gelezen wordt. En dat mensen vanuit je mails doorklikken naar je website.
Is een Quiz niet kinderachtig?
Nee, zeer zeker niet! En de quizzen zijn voor elke business op maat te maken. Op basis van de antwoorden die creëer je een specifieke uitkomst op maat om je 'deelnemer' direct aan te spreken.
Je kan een quiz inzetten voor e-commerce, leadgeneratie, digitale producten, trainingen etc.
Post als PDF
Als je een lang blog artikel hebt kun je aanbieden om hem ook als pdf door te sturen. Zo krijgt je bezoeker een naslagwerk en jij een e-mailadres.
Mini training
Een mini training kun je verpakken in een stel e-mails die je via je autoresponder doorstuurt. Zo kun je een introductie in een bepaald product of dienst geven. '5-daagse training leadgeneratie' of, 'Een super toffe lead magnet voor jouw bedrijf in 7 dagen'.
Dan stel je je autoresponder in op een serie van 5 / 7 e-mails die je dagelijks verstuurd. En aan het einde van de rit kun je diegene met de beste interactie doorsturen naar een speciaal aanbod.
Cheatsheet
Heeft wat weg van een checklist. Maar dan anders. Een aantal reminders die vaak op een enkele pagina staan. Ze zijn vaak handig om uit te printen en op je bureau neer te leggen.
Check voorbeelden van Cheat Sheets in Google
Template
Maakt jouw doelgroep veelvuldig gebruik van Word, Excel of Powerpoint (of de Google varianten daarvan)? Deel dan templates met ze. Kan trouwens ook een Photoshop template zijn natuurlijk.
Als jij in de presentatie business zit dan heb je waarschijnlijk wel goede Powerpoint voorbeelden. In de boekhouding of administratie? Excel sheets doen het altijd goed. Social media? Een Photoshop template met de juiste formaten voor posten op Facebook, LinkedIn en Hyves zijn relevant voor je doelgroep.
Webinar
Persoonlijk kan ik geen webinar meer zien. 'In het volgende webinar vertel ik je alles over'... Maar ze werken goed. Hoge opt-in ratio's. En je kunt in een uur een hoop vertellen plus daarna een speciaal éénmalig aanbod doen. (Special price coz your my friend)
Audiobestand
Een audiobestand waarin jij spreekt en uitleg over een bepaald onderwerp geeft. Of meer een podcast idee. Ik kom ze niet heel vaak tegen als lead magnet, maar gezien de specificiteit en een persoonlijke touch heb je een hoge kans op veel inschrijvingen.
Videobestand
Een uitleg op video. Nog persoonlijker dan een audiobestand en nog meer mogelijkheden om uitdieping van een onderwerp te creëren. Hierin kun je je scherm delen en een presentatie erbij houden. Hierin kan je je autoriteit goed naar voren laten komen.
Kalender
Een downloadbare kalender. Goed voor social media bijvoorbeeld: alle dagen die een speciale betekenis vormen. Zodat jouw doelgroep hier zijn content op in kan laten spelen.
Kortingscode
De meest gebruikte lead magnet in e-commerce. 'Schrijf je in en ontvang 10% korting op je eerste bestelling'. Werkt goed. Kan natuurlijk ook gebruikt worden voor diensten. Of als je een 'offline' bedrijf hebt. Online leads verzamelen die offline bij jou de kortingsbon moeten inleveren.
Geen korting?
Ik weet het: niet elke webshop wilt zomaar kortingen weggeven. Sommige webshops gaan tegen de kortingsgekte in. Geen Black Friday / Cyber Monday sales, geen 'de paashaas staat in de winkel en deelt kortingen uit'-korting. Terwijl andere bedrijven elke week wel een kortingscode hebben.
Geen probleem. Je kan natuurlijk ook iets versturen in ruil voor die eerste informatie. Een 'gratis' sample, of een brochure bv.
Weggeef actie
Weggeef acties op Facebook doen het vaak goed. 'Deel je foto en maak kans op' bijvoorbeeld. Afhankelijk van wat je weggeeft is het mogelijk om een groot bereik te creëren. Het kan zorgen voor veel interactie, want mensen houden er nou eenmaal van om iets te kunnen winnen.
Gratis hoofdstuk
Ik lees zelf veel boeken. En ik zie regelmatig nieuwe boeken aangekondigd worden. Dan schrijf ik mezelf in voor een reminder als het boek uitkomt. Maar meestal doe ik dat als er alvast een voorbeeld uit het boek toegestuurd wordt. Vaak is dat alvast één hoofdstuk.
Gratis + verzenden
Overgewaaid vanuit Amerika: de 'Free + Shipping Funnel'. Vaak in combinatie met een boek. Russel Bronson van Clickfunnels heeft er veel klanten uitgehaald. Het komt erop neer: je hebt een boek geschreven en die wil je gratis weggeven. Iemand betaald alleen maar voor de verzendings- en administratiekosten te betalen. Als je er gebruik van gaat maken, let dan goed kop hoe je het brengt. Want veel mensen lezen alleen het woordje 'gratis' en gaan dan hele discussies aan. (Kei gezellig)
Online tool
Online marketing bureau's gebruiken vaak een online tool: je vult je website adres en je e-mail in en je krijgt een rapportje toegestuurd met wat allemaal fout is. Als leadgeneratie tool kunnen ze goed werken. Alleen vind ik zelf de rapporten veel te oppervlakkig. Het hoeft ook geen uitgebreide software te zijn.
De online tool kan ook een calculator zijn. Ben je een personal trainer? Dan kun je mensen laten berekenen welke voedingswaarde ze nodig hebben bijvoorbeeld.
Strategiesessie
Aan de telefoon worden vaak de beste deals gesloten. Nu kun je lukraak iedereen koud gaan bellen. Of je zorgt dat prospects jou vragen om ze te bellen. Bijvoorbeeld door ze een gratis strategiesessie te geven. Of stel je bent een business coach: dan vraag je ze om een vragenlijst in te vullen en ga je een aantal van die vragen met ze doornemen om ze ergens beter in te laten worden.
Gratis trial
Laat je bezoekers kennismaken met jouw software door ze een gratis trial aan te bieden. Hierdoor krijg je de juiste gegevens en laat je zien wat jouw software voor ze kan betekenen.
Proefles
Ook een gratis proefles is een vorm van een lead magnet. Jij zorgt dat je de gegevens krijgt van mensen die nog geen lid zijn van je sportschool / personal training. Tijdens de proefles laat je jouw toegevoegde waarde zien.
Wat nu?
Oke, dus je hebt nu een lijst gezien met 21 voorbeelden voor een lead magnet. Nu is het tijd om die handjes uit de mouwen te stropen en aan de slag te gaan. Kies één of twee lead magnets en ga er direct mee aan de slag.
Werk ze uit tot iets concreets en biedt ze aan op je website en social media. Koppel het geheel aan je e-mail marketing tool en maak van je leads klanten.
Heb je vragen, wil je sowieso reageren of heb je hulp nodig? Laat het me dan weten of vul het formulier hieronder in.
Tijd om aan de slag te gaan
Je hebt hier een hele lijst met lead magnet voorbeelden. Dus het is tijd om actie te ondernemen. Kom je er toch niet aan uit, of heb je al een lead magnet en wil je die gaan promoten? Neem dan eens vrijblijvend contact op om jouw lead magnet effectief in te zetten en jouw maillinglijst te laten knallen!
Hallo Dennis, bedankt voor een goed geschreven artikel. goed idee met Post als PDF, dat zal ik proberen
en ja, webinar werkt altijd goed