• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Google Ads’ AI Max: Cheatcode of budget killer?

Google Ads’ AI Max: Cheatcode of budget killer?

Dennis  - oktober 6, 2025

AI Max, één van Google’s nieuwste features in Google Ads. Sommige noemen het een cheatcode. Anderen noemen het een budget killer.

Het is in ieder geval iets nieuws wat je kan gebruiken in je Google Ads campagnes.

Wat is AI Max?

AI Max (AI Max voor Search) is een AI ondersteuning voor zoekcampagnes die je op campagneniveau aan kan zetten. Dynamic Search Ads, die op basis van landingspagina’s zelf de keyword scope uitbreiden en advertenties aanpassen is een voorloper van AI Max. Alleen gaat AI Max nog een stuk verder.

De belangrijkste functies zijn:

  1. Zoekterm-uitbreiding
    Google gaat verder met het uitbreiden van keywords dan jij hebt ingesteld. Hiermee wil het relevante zoektermen targeten op basis van zoekintentie. Zie het als een broad match, maar dan nog breder (je kent Google).
  2. Advertentie optimalisering
    Dit zijn settings op campagneniveau voor compleet aangepaste advertenties op basis van AI. Hierbij worden je advertentieteksten en website gebruikt als basis voor aangepaste advertenties die nog beter aansluiten op je doelgroep.
  3. URL expansie
    Hierin gebruikt Google heel je website om de uiteindelijke URL te bepalen voor een advertentie. Op basis van alle data die ze hebben wordt de meest relevantie pagina gebruikt om de bezoeker naartoe te verwijzen.

Wat is AI Max niet?

AI Max is geen vervanging voor Search campagnes. Waar Performance Max een compleet nieuw campagne type is, is AI Max een instelling om je huidige campagnes uit te breiden met de AI data van Google. Maar het is niet alleen aan- of uit. Je hebt nog steeds controle over de onderdelen die je wil aanzetten of niet.

Voor- en nadelen van AI Max

Voordelen

  • Groter bereik
    Omdat Google verder gaat dan je gekozen keywords vergroot je je bereik en krijg je verkeer dat je anders niet had.
  • Tijdbesparend
    AI gaat aan het werk en creëert nieuwe advertenties en zoekt de juiste landingspagina erbij.
  • Relevantie
    In potentie gaat de relevantie van je campagne omhoog omdat Google de juiste advertenties aan de juiste bezoeker laat zien.

Nadelen

  • Budgetverspilling
    Je gaat in een leerfase en geloof maar dat Google gaat ‘leren’. Daar is wel budget voor nodig, en dat gaat gegarandeerd op.
  • Minder controle
    Hoewel je op verschillende niveaus controle hebt, geef je alsnog de meeste controle aan Google.
  • Relevantie
    Relevantie kan een voordeel zijn, maar als je een verouderde site hebt ook een nadeel. Dit omdat Google daar de data vandaan haalt.

Starten met AI Max

Starten met AI Max is éénvoudig: ga naar je campagne instellingen en scroll omlaag tot je het volgende ziet:

Als je hier de schakelaar omzet ben je begonnen met AI Max. Maar er is een betere optie: Experimenten. Hiermee test je de campagne met AI Max ingeschakeld tegen de bestaande campagne zonder AI Max. Krijg je meer conversies voor je budget en presteert je AI Max versie beter? Dan kan je doorgaan en het laten draaien.

Let wel op dat je campagne al conversies heeft. Bij te weinig conversiedata is het moeilijk voor AI om te leren waar de focus moet liggen. Dit zorgt voor verspilling van je budget. Je budget moet trouwens niet te laag zijn, anders ben je er te snel doorheen zonder dat Google echt iets kan leren.

En let op, AI Max is geen magische setting die je aanzet om te vergeten. Je moet goed in de gaten houden hoe de prestaties zijn zodat je tijdig kan bijsturen.

Meer bezoekers is leuk. Meer klanten is beter!

Klaar om serieus te groeien met search?
Of blijf je liever doorhobbelen?