Privacy gevoelige informatie in zoektermen. De reden dat je in Analytics al een aantal jaar nagenoeg geen zoekterm info meer hebt. In Google Search Console zie je de meeste zoektermen wel, maar ook hierbij is de data 'om privacy gevoelige informatie' niet helemaal compleet.

En nu zet Google de SEA wereld weer eens op stelten. Want als adverteerder kreeg je wel alle gebruikte zoektermen te zien. Heel handig, want als bepaalde termen niet relevant genoeg zijn sluit je ze gewoon uit. En gaat je advertentiebudget naar de woorden die wel relevant zijn.

Zoektermenrapport update

Google's reactie

Google heeft een reactie gegeven aan Search Engine Land:

" Google’s statement. “In order to maintain our standards of privacy and strengthen our protections around user data, we have made changes to our Search Terms Report to only include terms that a significant number of users searched for. We’re continuing to invest in new and efficient ways to share insights that enable advertisers to make critical business decisions,” a Google spokesperson told Search Engine Land Wednesday. "

Impact op advertenties

De impact is in potentie groot. Waar je nu woorden uitsluit die weliswaar niet veel klikken hebben gehad, zijn het er op jaarbasis een hoop. Als je die bedragen bij elkaar optelt dan heb je een bedrag dat je liever uitgeeft aan converterende zoekwoorden.

Over converterende zoekwoorden gesproken. Ook daarin heb je vanaf nu minder inzicht. Als een woord een conversie oplevert, maar slechts enkele keren gezocht zijn dan zie je die zoekterm niet (altijd) terug. Gegeven, je hebt je 'zoekwoord' waarop de zoekterm gematcht is. Maar voor je SEA strategie en eventueel je SEO strategie zou het fijner zijn dat je precies weet welk woord voor de conversie heeft gezorgd.

Nieuwe updates

Wil je meer weten over deze of andere nieuwe updates? Laat dan een reactie achter of schrijf je via het volgende formulier:


About the author 

Dennis

Hey ik ben Dennis.
Vader van Noah & Deyn (Nodeyn).

Daarnaast ben ik zoekmachinemarketing specialist dagelijks bezig met het optimaliseren van websites en advertentiecampagnes.

Laat een reactie achter:

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}