Het zat er al eventjes aan te komen, een werkend Google for Jobs in Nederland. Achter de schermen zijn ze al een half jaar aan het testen. Maar in Amerika draait het al een paar jaar.
En met succes.
Zoals met meer branches het geval is, wilde Google ook in de vacaturemarkt doordringen. We zagen het eerder al bij hotels en vliegtickets. En nu op de banenmarkt.
En of het goed of slecht is, tja, hangt er vanaf aan wie je het vraagt waarschijnlijk. De grote partijen die organisch in de zoekresultaten domineerde hebben het nu niet per se meer voor het zeggen.
Want ook de kleine partijen kunnen in Google for Jobs zichtbaar zijn.
Aanmelden bij Google for Jobs
Nee, dat hoeft dus niet. Maar je moet wel je website aanpassen. De vacatures moeten opgemaakt worden met Structured Data, zodat Google weet dat het om een vacature gaat.
Het komt erop neer dat je de volgende pagina van Google eventjes door moet nemen: https://developers.google.com/search/docs/data-types/job-posting daarin staat uitleg over de JobPosting structured data.
Je kan het toevoegen via JSON met behulp van Tagmanager, of direct in de pagina. Al heeft via Tagmanager niet de voorkeur. Beter wordt het via server side code toegevoegd.
Test je vacature eens of die geschikt is om door Google for Jobs opgenomen te worden. Dat doe je met Google's Rich Results Test
Hieronder zie je twee resultaten. Beide met verschillende uitkomst. Hoe wil je dat jouw resultaat eruit ziet?
Wil je meer weten
En je website geschikt maken voor Google for Jobs? Of andere SEO mogelijkheden bespreken? Laat dan een reactie achter, of neem contact met me op via het contactformulier.